"Монополька" повертається
Керівництво держконцерну "Укрспирт" планує
відхопити 20% вітчизняного ринку лікеро-горілчаної продукції,
активізувавши наступного року виготовлення власної горілки.
Обсяг має значення Як
стало відомо ЕП, керівництво "Укрспирту" незабаром має оприлюднити
плани збільшення наступного року обсягів власного виробництва горілки
до 10-15% від загального продажу лікеро-горілчаної продукції в Україні.
А джерела ЕП в концерні говорять, що насправді корпорація розраховує
навіть на 20%. За даними Держкомстату, на сьогодні горілка "Укрспирту" займає 3% ринку. Усього,
як підрахував Союз оптовиків та виробників алкоголю й тютюну, за 2007
р. в Україні було вироблено 37,96 млн. декалітрів горілки. За 8 місяців
цього року - 22,229 млн. дал (за той самий період минулого року цифра
складала більш ніж 21,921 млн. дал). Тобто, орієнтовно "Укрспирт" має
виробляти десь від 4 до 8 млн. дал горілки. Прес-служба
"Укрспирту" підтверджує плани концерну зі збільшення обсягів
виробництва. "Ми справді на даному етапі аналізуємо, скільки ж саме
горілки зможемо виробити і продати. Питання, чи варто виробляти її
більше, в нас нема, є лише питання, коли і як", - сказав прес-секретар
"Укрспирту" Ельдар Селімов. За його словами, зараз корпорація має вільні потужності на 9 млн. дал на рік. "З
сировиною зараз проблем нема, зерна більш ніж достатньо. Виходячи з
цього, "Укрспирт" має змогу завантажити потужності своїх заводів і
випустити горілки велику кількість", - говорить аналітик центру
маркетингових досліджень "Украгроконсалт" Єлизавета Малишко. "Шуро, це ж не наш метод!" Своїми
перевагами в "Укрспирті" називають, зокрема, "якість, чітке розуміння,
звідки і якої якості сировина та наявність спеціалістів". Концерн
вирішив охопити усі цінові сегменти. Хоч в основному прагне заробляти з
продажу горілки середньої вартості. Вкладати кошти у "розкрутку"
бренда наразі держава особливого бажання не має. Ставка робиться на
регіональні підприємства. Мовляв, місцеві мешканці знають свого
виробника, чимало з них працює на підприємствах "Укрспирту". Та й
"досвід роботи з локальними брендами" вже є. Окрім того,
"Укрспирт" сподівається на допомогу місцевої влади. У концерні вірять,
що, наприклад, губернатори розраховуватимуть на чесно і вчасно
виплачений горілчаний податок. І сприятимуть реалізації горілки задля
наповнення обласного бюджету. А продукція преміум-сегменту, за
планом, має реалізуватися на загальнодержавному рівні. "Ми хочемо, аби
Україна мала першу державну горілку, яка, наприклад, під час
урочистостей стояла б на столах у посольствах, представництвах тощо. Ми
вже навіть маємо попередні домовленості щодо цього", - говорить
прес-секретар концерну. Експерти ставляться до таких методів
насторожено. "По суті, це можливість держструктурі використовувати
адміністративний ресурс. Гадаю, у цьому зв'язку ще більш необхідно
частину спиртових заводів віддати у приватні руки", - сказала, зокрема,
начальник аналітичного відділу консалтингового агентства "ААА" Марія
Колесник. "І я не впевнена, що концерн даватиме на виготовлення
горілки того ж середнього цінового сегменту саме свій найякісніший
спирт", - додала вона. У прес-службі концерну визнають, що були
готові до таких звинувачень. "Ми беремо на себе повний податковий
тягар. І платитимемо не лише умовний акциз з подальшим поверненням його
з бюджету у вигляді компенсації ПДВ. Прибуток від виробництва також
надходитиме в бюджет. Це державний спосіб заробляння грошей. Ми ж іншим
не забороняємо виробляти горілку ", - прокоментував Ельдар Селімов. Самі
учасники ринку через небажання сваритися з постачальником сировини
коментувати перспективи "Укрспирту" не беруться. "Насправді державна
продукція у великої кількості людей може навпаки асоціюватися з
неякісним товаром", - поділилися міркуваннями у одній з найбільших
компаній-виробників. "Вивести на ринок України нову горілчану
марку стає все складніше - високий рівень конкуренції та динаміка змін.
На даний час галузь вважається сформованою, тому що більшість
торгівельних марок належать 5 головним гравцям", - коментує
маркетинг-директор компанії "Олімп" Олена Аннєнко. За її словами,
вартість розкрутки алкогольного бренду дедалі зростає, і бюджети на
запуск марки 2009 року будуть вдвічі більші, ніж 2008. А зміни у
законодавстві про рекламу обмежать спроможність компаній зі старту
створити знання нової марки за рахунок масованої прямої реклами. "Без
якісного маркетингу тут нічого не досягнеш. А в держави, я так думаю,
не буде ані бюджету, ані вміння. Можна змусити магазин купити ящик
горілки, але неможливо змусити купити її споживача", - переконує
експерт горілчаного ринку Олексій Філановський. Навіть
за найпростішої упаковки та хорошої логістики, за прогнозами експерта,
державна горілка коштуватиме гривень 13-14. "Чому я маю віддавати
перевагу їй, а не взяти горілку когось із відомих виробників, продукцію
яких я вже брав? Це при тому, що горілку вартістю від 12 до 18 гривень
звичайний споживач на смак практично не розрізнить", - каже він. Між
тим, в "Укрспирті" самовладання не втрачають і заявляють, що їх більше
хвилює не те, як привабити покупців, а те, що державну горілку почнуть
підробляти. "Дійсно, в середньому сегменті нема продуктів, які
тривалий час утримують лідерські позиції. В той же час, маленькі,
локальні бренди мають свого покупця. Та й по ціні кінцевої продукції ми
можемо дозволити собі більші поступки, бо не маємо великих видатків на
рекламу" - стверджує Ельдар Селімов. Істина навіть не у вині Що
саме підштовхнуло керівництво "Укрспирту" до активізації одного з видів
своєї діяльності, на офіційному рівні поки що не пояснюється. Можна
було б пов'язати це з реорганізацією держконцерну. Проте, в
"Укрспирту" є й інші підстави. Не секрет, що приватні алкогольні
гіганти періодично намагаються шантажувати державу. Наприклад, заявами
про те, що от-от - і виробництво доведеться зупинити, щоб не працювати
збитково. Читай між рядків: "Вам слід бути до нас більш поблажливими, а
то недоотримаєте у бюджет декілька сотень мільйонів гривень. А раптом
таки вибори..." За умови власного виробництва подібні погрози будуть беззмістовні - адже це буде лише "здача" ринку державному гравцеві. http://www.epravda.com.ua/publications/48e0b2904c15a/
|